A LANCIA rajongók Magyarországi Klubja baráti társaság
KLUBTÖRTÉNETE és egy kis Lancia történelem is.

E történeti áttekintéshez, mely korántsem adhat hiánytalan, átfogó képet az 1995-ös megalakulás óta eltelt időszakról, a klubtagok és szimpatizánsok bármikor fűzhetnek kiegészítéseket, javításokat!

1994-et írtunk mikor is - a rallye versenyek közelében eltöltött évek után - első ízben próbálkoztam alkudni, egy azóta már megszűnt pesterzsébeti magán-autópiacon az 1984-es Delta 1600 GT-re. A “szerelem első látásra” érzése sajnos engem is - más típusokon szerzett komoly tapasztalataim ellenére - elvakított a Svájcból frissen, ám annál lyukasabban érkezett tolótetős metálkék-csoda láttán, melyet a dörzsölt eladók “méltányoltak” is! Így a feleségemmel közösen sikerült az árat felfelé tornázva, jó 50 ezer forintot rátennem az autó valós értékére. De végre volt egy LANCIA DELTA a családban! Azért, ha már a rallye versenyeket említettem, a történeti hűség kedvéért és, mert sokan tettek fel ezzel kapcsolatosan Nekem kérdéseket, íme néhány adalék a saját és a Lancia magyarországi múltjából ízelítőként:

Ez a néhány kép a lassan elfeledett Balatonföldvár rallye-n 1990. augusztusában készült. E versenyen történt a hazai rallye-k egyik legszomorúbb, egyébként Lancia-s balesete és ez lehet a fő oka, hogy hosszú évek óta nem rendezik meg. Jómagam a Seres Gabi (volt versenyzőtársam a KIOSZ Spartacus és a Flotta Press Autósport Szakosztályokban, jelenleg Spanyolországban él) 1150-es Wartburgját szervizelem. Ekkor a „varnyú” már túl volt egy leszakadt gépháztetőn, elszakadt gázbowdenen és egy kiszakadt jobb-hátsó futóművön, melyet egy közeli ház kerítésének darabjaival és egy Hetra hegesztőtrafóval „beállítottam” – 38 fokos kerékdőlésre. Mint látjátok akkoriban alig-alig volt szerviz-sátor, hidraulikus emelő stb.

Ezek a képek pedig a Lancia igazi hőskorát idézik az 1990-es Salgó rallye Kőkúti gyorsasági rajtjánál. A képek fekete-fehérek, mert még ilyen is volt és ne feledjétek, hogy akkoriban még voltak DDR gyári Wartburgok , Lada VFTS-ek a mezőny elején. Ma már ez ismeretlen, de akkoriban a jó navigátor még a pályabírók „számolására” is nagyon figyelt, mert ez még a kézi stopperek korszaka volt. A Lancia igazi kincsnek számított, még egy „sima” Delta HF 4WD is, hát még egy „szélessárvédős” EVO! A safety-car is Lancia volt. Az autókon a régi típusú rendszámokat látjátok. Az egyik képen Ferjáncz Attila éppen egy büfénél „verekedő-dühöngő” csapatot nyugtat le (ha jól emlékszem elfogyott a sör), akik miatt le kellett állítani a versenyt.

1995 tavaszán aztán eldöntöttem, hogy egyszer együtt kell, hogy lássam az összes magyar LANCIA-t valahol. De ehhez kellene például: egy márkaklub. Mivel ilyen nem volt, hát alapítani kellett! Úgy gondoltam, hogy egy autós-szakosztály és egy tömegsport-lap után ez nem lehet nagy feladat. Hát, ebben kissé tévedtem! Érdeklődve kerestem fel néhány akkor ismert LANCIA szervizt és kereskedőt. A Én lelkesedésem igen, az érdeklődés azonban nem volt túlzottan nagy, elsősorban az alacsony eladási darabszámra hivatkozva. Az egyik pestlőrinci szervizben biztattak, hogy semmi értelme e klubnak, hiszen “például a bogár az mánia, de a LANCIA-t csak széthajtani veszik”.

Megírtam, hát az általam jónak ítélt Alapító okiratot, működési szabályzatot és egy szomszéd LANCIA tulajdonos (újdonsült barátom) Gajdos Tomi (ő jelenleg az Autó Trader Magazin fotósa) részvételével 1995. Június 1-én a IX. ker. pöttyös-utcai lakótelep egyik padján, úgymond megalakult a Klubunk.

Az események innen kissé felgyorsultak és gőzerővel bombáztam információkkal az újságárusoknál elérhető autós-magazinok szerkesztőségeit. Sajnos mindössze két lap volt kíváncsi a megalakulásunkra az Autó-Motor és a már megszűnt Autó Extra. A hír más médiának értéktelen volt, pedig ebben az időben még nem volt “divat” márkaklubokat alapítgatni, inkább az autósport szakosztályok szaporodtak még gomba módra. Az Autó-Motor 1995. augusztusi cikke alapján azonban, legalább ötvenen jelentkeztek! Már ekkor felmerült, hogy a LANCIA más típusait is képviselni kellene.

Közkívánatra mindjárt alkalmat is kellett találni egy klubtalálkozóra. 1996. márciusában kapóra jött a minden tavasszal megrendezésre kerülő legismertebb autós-szlalom és ügyességi verseny a budapesti Műegyetem rakparton. Az akkoriban még nemcsak a pénz döntött és a főrendező Szabó Péter - szerencsénkre egy EVO II tulajdonosa - szívesen fogadott bennünket látványosságként. Az élet úgy hozta, hogy ismeretségeink révén sikerült e verseny rendezési költségeinek képzeletbeli poharába az utolsó néhány cseppet beletöltenünk. Közel 30 db LANCIA DELTA sorakozott a nézelődő tömeg között a Műegyetem előtti felső-rakparton. Több százan voltak kíváncsiak az UV-zöld EVO III-ra és a gyári bőr-plüss üléses-fakormányos hófehér HF 4WD-re. Ingyen vendégünk volt minden érdeklődő zsíros-kenyérre és helyben főzött teára, ami az északi szélben elég kelendőnek bizonyult.

Itt jön 1996-1998 között az első kudarcos időszak, kb. 2 évig nem sok történt. Mindössze néhány újsághír. A Klubélet beindulásával egy időben kezdtem el építkezni és bevallom őszintén, ez rányomta bélyegét a dolgok alakulására. Jött a híres „csomag”, nuku ÁFA visszaigénylés, családi pótlék… Ellopták az autómat a Pöttyös utcai lakótelepen a házunk elől és a nagyobbik gyerekem egy időben volt kórházban a feleségemmel. Mentségemre legyen mondva, többeknek, köztük vállalkozóknak, szervizeknek, régi ún. „Lanciasoknak” is felajánlottam, hogy vegyék át és vigyék tovább a Klubot, természetesen némi pénzt belefektetve, hogy így talán „színvonalasabb” legyen. Hát nem tolongtak! Megtettem az első halovány próbálkozást is a Fiat képviselet felé, de rövid úton el lettem tanácsolva, be sem jutottam személyes találkozásra. Azonban dolgozott akkor ott egy lelkes és segítőkész ember, akit Kismartoni Péternek hívtak és az ő magán kollekciójából meglett az első gyári Lancia-zászlónk, mely végre napokig lógott otthon a szobánk falán. Az Ő biztatása újabb lelkesedést adott + gyári fotókat, eredeti diafelvételeket az akkor csak tervezett Y-ról. Péter bízott a Lancia néhány éven belüli felemelkedésében, bár az ügyvezető igazgatója szerint „a Lancia és egy ilyen klub támogatása nem illet bele az akkori marketing-politikába”. Halódott az új delta forgalmazása is és a többi típus helyett is inkább egy Fiatra szerettek volna rábeszélni.

A további részek napjainkig, szerkesztés alatt!....Egy kis izelítő a 2003-as évből :



Bercel 2003
SAJTÓBAN MEGJELENT KÉPEK, DOKUMENTUMOK GYŰJTEMÉNYE A LANCIA-RÓL ÉS A KLUB-RÓL.


KÖSZÖNET MINDEN KLUBTAGNAK A KÜLÖNBÖZŐ KLUBRENDEZVÉNYEKEN TÖRTÉNŐ MEGJELENÉSÉRT!
EGYÜTT ÖREGBÍTJÜK A LANCIA JÓ HÍRNEVÉT.




Copyright © ® from 1995-2005 - This is a privat, unofficial, informal LANCIA site.
Directed by KoLa / Webdesign by S.B.S.
Web administration and location by Ákos Égő (Totalcar)
Many Thanks for TOTALCAR